שאלות ותשובות
למי מיועדות סדנאות לכתיבה וחשיבה?
הסדנאות מיועדות למורים מחטיבת הביניים ועד למכללות ולאוניברסיטאות. אמנם הסדנאות מדגישות התייחסות כתובה לטקסטים וככאלה הן מתאימות למקצועות מדעי הרוח, אך יש בהן תרומה עצומה להוראה בכל המקצועות: יש בהן מתודות שמתייחסות לטקסטים שאינם מילוליים (אמנות פלסטית, מוזיקה, סרטים, גרפים ועוד), הן תורמות ליצירת אווירה חיובית ושיתופית בכיתת הלימוד, והן מקדמות הקפדה על ניסוחים מדויקים באופן שעשוי לתרום גם להוראת מתמטיקה ומדעים.
האם יש הגבלה של מספר המשתתפים בסדנה?
כן! סדנאות כתיבה וחשיבה מוגבלות ל-15 משתתפות. כיוון שמדובר אכן בעבודה סדנאית ההגבלה הזאת היא תנאי חשוב להצלחת ההשתלמות.
האם ניתן ליישם את המתודות הנלמדות בכיתה אחרי השתתפות בסדנה אחת?
הסדנאות מתרגלות יישום. מסיימות הסדנאות מצוידות במגוון מתודות לשימוש בכיתה. כמובן שמועיל להשתתף ביותר מסדנה אחת ולרכוש ניסיון בהפעלת השיטות בכיתות. אנחנו זמינות לסיוע ביישום, הן באופן פרטני והן בסדנאות שמלוות מורות בפרקטיקה שלהן.
הייתי כבר בסדנה שלכן, האם ניתן להירשם שוב?
אנחנו מחדשות את תסריטי הסדנאות כל הזמן, כך שהשתלמות ביותר מסדנה אחת יסודית תורמת וחשובה. אנחנו מציעות גם סדנאות נוספות למשתלמות וותיקות.
האם הסדנות מוכרות לגמול?
אנחנו גוף מבצע שרשאי לפתוח יומני השתלמות והסדנאות מוכרות לגמול עם ציון. בכל הסדנאות נדרשת כתיבת מטלה ועבודה אישית או קבוצתית א-סינכרונית. מעבר לכך, כיוון שהמכון להוראת מדעי הרוח מוכר כשלוחה של המכון לכתיבה ולחשיבה (IWT) של מכללת בארד וכיוון שהמנחות הן עמיתות בסגל המכון, הסדנאות הללו מוכרות גם במכון שבארה"ב.
אני גרה רחוק מירושלים, מה עושים?
אני מנהלת בית ספר, כיצד אוכל להביא את הסדנאות הללו למורות בית הספר שלי?
המכון להוראת מדעי הרוח מגיע בשמחה להעברת סדנאות לבתי ספר או למרכזי הכשרה בכל רחבי הארץ. מנהלות יכולות להזמין אותנו להשתלמות בית־ספרית של 30 שעות לימוד או לימי הכשרה מרוכזים לצוות, של 8-6 שעות לימוד. אנו נעשה כמיטב יכולתנו להיענות. מעבר לכך, למדנו במהלך המגפה לעבוד בהנחיה מתוקשבת (בזום). יש כמובן העדפה למפגש פנים אל פנים, אך אם מפאת אילוצים שונים מפגש כזה אינו מתאפשר, החלופה המתוקשבת זמינה. כמובן שגם סדנאות שנערכות בירושלים זמינות למורות שגרות רחוק. בשלב הנוכחי איננו יכולות להציע סיוע כספי ללינה בעיר.
אני אמא לתינוק קטן, האם מותר להשתתף כשהתינוק איתי?
לרב תינוקות מוזמנים לשהות בקמפוס ובחלק מהסדנאות אנו יכולים גם לספק שירותי שמרטפות - אנא דברו אתנו מראש. עם זאת, לא תתאפשר כניסת תינוקות לסדנה עצמה. הסדנאות מאוד אינטנסיביות ודורשות ריכוז רב ולא מתאימות לנוכחות של תינוקות.
למה הכוונה ב"תסריט של סדנה"?
שיטת כתיבה וחשיבה – הן בסדנות ההכשרה והן בהוראה בפועל – בנויה על שרשראות של פעולות הוראה שתכנונן כולל תזמון קפדני. כפועל יוצא מערך השיעור נושא אופי של תסריט.
האם העקיבה אחר תסריט מוכן מראש לא מרוקנת את ההוראה מהממד הספונטני שבה?
ההוראה בשיטת כתיבה וחשיבה היא אכן יותר מתוכננת מההוראה שאנחנו מורגלים בה. כפועל יוצא, היצירתיות של המורה ממוקדת בתכנון. במהלך השיעור התפוקה היצירתית היא של התלמידים. יחד עם זאת, לאושרנו שום תכנון לא יכול לצפות את כל התרחישים בכיתה. הספונטניות של ההוראה מתבטאת בדיוק באותם רגעים לא צפויים.
האם שיטת ההוראה הזאת פוגעת במקומה של המורה כסמכות ידע?
השימוש בשיטות ההוראה של "כתיבה וחשיבה" מעביר את משימת בניית הידע לידיהן של התלמידות. הן קוראות וכותבות כדי לחקור, ללמוד ולהתפתח. כדי לאפשר מהלך כזה השיטה דורשת מהמורות לרסן את נטייתן הברוכה לתקן ולכוון. דומה אפוא שתפקיד מרכזי של המורה נפגע. אמנם במהלך שיעורים שמתנהלים בהתאם לשיטות האמורות מהלכים שגויים של תלמידות אינם נחסמים, אך השיטה מאפשרת הכוונה עדינה ותיקון. מלבד זאת, אין כמובן איסור על השלמת תהליכי למידה בדרכים פרונטליות מסורתיות. אנחנו מאמינות ששימוש מושכל בשיטה לא פוגע במקומה של המורה כתומכת בלמידה אלא מעצים אותו.
אני אוהבת את שיטת ההוראה הזאת ורוצה להתמחות בה.
מה עליי לעשות כדי להפוך לעמיתה במכון ולהוביל סדנאות?
תהליך ההכשרה של עמיתה במכון הוא ארוך. דרישות הסף הן
-
השתתפות בלפחות ארבע סדנאות מסוגים שונים ולפחות שני ימים מרוכזים.
-
שימוש יומיומי בשיטות כתיבה וחשיבה בהוראה.
-
הכנת תסריט והנחיית סדנת הכשרה בליווי עמיתה ותיקה.
-
קבלת הסמכה אישית מטעם מכון IWT במכללת בארד.
האם יש סדנאות לא בעברית?
בשלב הזה אנחנו מציעות סדנאות בעברית ובאנגלית. בכוונתנו להכשיר מנחים ומנחות בשפה הערבית.
מה מציע המכון להוראת מדעי הרוח מלבד סדנאות כתיבה וחשיבה?
המכון להוראת מדעי הרוח הוא חלק מהמרכז הישראלי למצוינות (יאסא). אנחנו מציעות ייעוץ, ליווי חדרי מורים וסדנאות הכשרה במגוון תחומים, ובהם:
-
בניית מגמת הצטיינות אינטגרטיבית במדעי הרוח.
-
הוראה רב־תחומית במדעי הרוח.
-
שיתופי פעולה בהוראה של מקצועות הרוח עם מדעי הטבע, אומנות ומוזיקה.
-
ייעוץ לצוותי בתי ספר והכשרתם לליווי כתיבת עבודות־גמר.
-
ייעוץ לצוותי בתי ספר והכשרתם בהכנת תכנית כוללת להרחבות במדעי הרוח.